Word building
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Metodyka
- Kategoria: Gry i zabawy
Nazwa gry: Word building
Autor: Elżbieta i Tomasz Wareccy
Cel gry: słownictwo
Materiały potrzebne uczniowi: -
Materiały potrzebne Nauczycielowi: -
a) tworzenie nowych słów z liter podanego wyrazu
Na przykład: ADVERTISEMENT
Ewentualne wyrazy to: are, art, seat
Można tworzyc wyrazy ale tylko z tych liter i w takiej ilości ile ich jest w danym wyrazie. Na przykład nie może być bear, bo nie ma litery ‘b’ w wyrazie advertisement. Również nie może być rear bo jest tylko jedno ‘r’. Nauczyciel musi jasno określić zasady i jakie można tworzyć słowa. Nie powinny być to nazwy własne, imiona.
Inne wyrazy, z których można ułożyć wiele wyrazów: RETRIBUTION, STEGOSAURUS
b) tworzenie pisemne listy wyrazów kojarzących się z danym
wyrazem
- ciekawszą wersją jest tworzenie ustne przy ograniczeniu
czasowym ( np. 10 sekund ). Nauczyciel podaje wyraz, do którego uczeń musi podać wyraz, który mu się kojarzy. Potem to samo robi nastepny uczeń. Wyrazy nie mogą być powtarzane i dla ułatwienia eliminacji uczniów, wszyscy powinni wstać i z chwilą odpadnięcia z gry siadają.
c) ‘Podaj dalej’
Nauczyciel dzieli klasę najlepiej na trzy równe grupy. Jeśli jest nierówna liczba to ostatni uczeń w grupie będzie miał za zadanie napisać dwa słowa.
- kojarzenia – nauczyciel podaje hasło, np. SCHOOL, HOUSE,
ANIMALS, SPORT, CLOTHES, FOOD, itd. Pierwszy uczeń w grupie
wyciąga kartkę i na znak wpisuje słowo, które należy do danej
kategorii, po czym przekazuje kartkę następnemu ( będącemu za jego
plecami ) uczniowi i tak do końca rzędu. Ostatni zawodnik kończący
krzyczy stop. Dana grupa zdobywa tyle punktów ile poprawnych
wyrazów ( wyrazy nie mogą się też powtarzać ) zdążyła napisać.
Grupa, która pierwsza skończyła i przerwała pisanie może zdobyć 2
punkty premii pod warunkiem, że jej słowa są napisane poprawnie i
należą do danej kategorii.
- word – chain – zasady podobne jak w kojarzeniach. Tutaj ostatnia
litera wyrazu jest literą początkową następnego wyrazu. Na przykład
gdy nauczyciel mówi cat, to uczniowie powinni pisać wyraz na ‘t’, np.
‘train’ , potem ‘nose’, itd.
Równie emocjonującą wersją jest wersja ustna gdy uczniowie stoją i
w przeciągu 5 sekund muszą podać następny wyraz.
d) One out of ten.
Program T. Sznuka ‘Jeden z dziesieciu’ można z powodzeniem wprowadzić w klasach starszych. Każdy z uczniów ma 1 szansę. Uczniowie nawzajem zadają sobie pytania: ‘ Jak jest po angielsku / polsku .....?’ Oczywiście zadający pytanie musi znać odpowiedź. Jeśli odpowiadający nie podał poprawnej odpowiedzi, to odpada z gry. Gdy odpowiadający udzielił poprawnej odpowiedzi to teraz on przejmuje rolę zdawającego pytania. Zawodnik, który nie ma już komu zdadawać pytań ( wszyscy odpadli ) zostaje zwycięzcą. Dla ułatwienia śledzenia eliminacji proponuje się, żeby wszyscy wstali a po odpadnięciu siadali w swoich ławkach.